keskiviikko 22. huhtikuuta 2015

Reissun päällä!

Nyt on taas tehty töitä enemmän kuin kerkeää ja aika on aina kortilla. Nyt keväiseen säähän oon tarkoitus pitää talviloma jonka aikana on tarkoitus käydä Vihantissa kyläilemässä hyvän ystäväni luona sekä samalla reissulla käydä vilkaisemassa Vihtoria. Vihtorihan on meillä viettänyt vuoden päivät Sepon kanssa, muttei ollut omaan käyttöön sovelias. Nyt Vihtori onkin aktiivisemmassa paikassa tammojen kanssa. :)

Reissun päälle lähdin torstaina 16.4 kotona kerkesin aamulla hoitaa ja ruokkia pojat ja lähtö kohti Vihantia tuli puolen päivän jälkeen. Ajatus oli olla  useamman päivän pois kotoa ja Jutta saikin tulla viikonlopuksi kotiin hoitamaan omat ponit. Näitä pika reissuja tulee tehtyä kerran kaksi vuodessa ja ovat sitäkin tärkeämpiä. Tällöin saan vähän raitista ilmaa muualtakin ja pääsen tuulettamaan työn täyteistä päätäni.

kukko rouvvineen :)
Perillä sain huokaista hetken aikaa samalle iltapäivälle, kun ystäväni Riitta oli vielä navetoimassa. Illalla sitten pääsimmekin vaihtamaan kuulumisia. Perjantai aamuna lähdin apuna tekemään talli hommia tilalle. Josta löytyy hevosten ja ponien lisäksi myös muutama kana, kukko, lammas ja pupu sekä kaksi kissaa. Hevosten hoidon lisäksi on siis muitakin eläimiä hoidettavana ja kanojen touhuja on varsin hauska seurata :D Taas sain itselle ajatusta kanojen hankinnasta, mutta tilan puute taitaa olla suurin ongelma tällä hetkellä kotona.

Meillä oli tarkoituksena hevostelun lisäksi käydä pieni kirpppari kierros Vihantissa, Raahessa, Oulaisissa ja Oulussa.. No siinä riitti kierreltävää kyllä, mutta hyvin kerettiin tehdä kiertelyt kun aikaa laitetaan useampi päivä. Hevosten kanssa tehtiin muutamia satuloiden sovitteluja ja taisi siinä sovituksessa pyörähtää silapakettikin. Samalla oli raapattavana pieni talvikarva kerros vähän jokaiselta hevoselta ja sitä riitti. Vihantissa on kevät huomattavasti edempänä mitä täällä Kainuun korvessa ja luntakin huomattavasti vähemmän.

Vihtori
Tällä samaisella reissulla minulla oli tarkoitus viedä varustehuoneesta tavaraa vähemmänksi, mutta kuinkas siinä kävikään? :D Kotoa lähti pari kappaletta loimia joita toinen oli omille eläjille nifti ja toinen teltta. Sekä yksi satula, joka oli ollut Vihtorila käytössä meillä ollessaan. Takaisin päin tulikin sitten läjä suitsia ja parit riimut. Vielä jäi haettavaksi yksi kappale rekiä ja mahdollisesti yksi lännensatulakin, mikäli se on meidän eläjille sopiva. Jaa katsotaan mitä tässä ennen seuraavaa vierailua keritään keksiä haettavaksi vielä.

Kirpparikierroksilla olisi varmasti lähtenyt enemmänkin tavaraa mukaan, mutta pyrin pitämään raahattavan tavaramäärän mahdollisimman pienenä. Siispä muutamat tarpeelliset lähtivät mukaan mm. vyyhdinpuut.

Loma reissuhan ei juurikaan omasta muusta päivä rutiinista poikennut (paitsi nämä muut eläimet mitä itsellä ei ole). Aamuisin oli tallin siivousta ja tarhojenkin siivousta, ruokintaa, vesien laittoa ja iltatallia varten heinien laitot ym. Iltapäivisin monesti teimme muuta hommaa, mitä  oli suunniteltu sekä iltatalli päivän päätteeksi. Vaikka hommaa oli paljon nii siltikin ajatukset olivat täysin muualla kuin kotihommissa. Riitta on myös käyny samaiset valjaspuolen koulutukset kanssani yhtä aikaa, joten puheen aiheetkin olivat melko selkeitä. :D

Harmi ja Veke
Rava
Bambi

Kun kaksi päivää oli ahkerasti kierrelty ja soviteltu satuloita päätimme, että sunnuntai pyhitetään oleskelulle. Teimme tarpeelliset tallihommat ja valtaosan päivästä istuskelimme rentoutuen ja neuloen. Samalla tuli n. 7kk ikäisen pikkukissan kanssa leikittyä enemmän. Maanantaille teimme tehokkaan suunnitelman ajan käytöstä sillä maanantaille oli jäänyt myös kirppareita kierreltäviksi.
Maanantai aamuna ponkaisimme aamutalliin kahdeksan maissa missä teimme tallihommat ripeästi. Tiettenkin matkalle osui pieniä hidasteita, mutta se ei juuri muuta päivää häirinnyt. Tallihommien jälkeen kamppeiden vaihtoon ja evästä suuhun, minkä jälkeen suunta kohti Oulaisia ja Romuheikkiä. Ja siellähän sitä nähtävää sitten riitti. Joka paikkaa ei edes keretty tonkia läpikotaisin sillä aika oli rajallinen. Tietenkin tämä vähäinenkin aika käytettiin tehokkaasti hyväksi ja löytöjäkin tehtiin.

Tavaraa riitti

kun meni liian vakavaksi leikit :D
Oulaisista jatkoimme kohti Oulua ja siellä kävimme muutamissa liikkeissä ja klinikalla. Hevostarvike liikkeitä olisi ollut vaikka millä mitalla, mutta maltoin mieleni. Edelleen tavaraa kotona on riittävästi tavaraa ja pyrin ostamaan vain tarvittavat enkä täyttämään joka nurkkaa.

Oulusta tulimme iltapäivän puolella takaisin Vihantiin. Ja pääsimmekin melko ripeästi tallihommiin illaksi. Sovitettiinpa  siinä yksi satulakin vielä samalle illallekkin. :D

Illalle jäi vielä tavaroiden pakkaamiset, sillä itsellä oli takaisin lähtö heti tiistai aamuna.

kotkot

Veke

bäää :D
Näihin kuviin ja tunnelmiin oli hyvä päättää reissu. Huokaistu on vaikka hommailtukkin on reilusti. Kotona odottaa kaksi karvakorvaa tarhassa, lisäksi Siru ja Tuuri sisällä. Ulkona onkin siten myös hommaa tehtäväksi asti, joten lisää "loma" tunnelmia myöhemmin. Ja enemmän omista poneista :D